A felénk irányuló kritika vagy a káromkodás mindig fáj, de még jobban, ha ez egy robot szájából származik

2019.11.19
A számítógépes játékok történetében régóta bizonyított tény, hogy a durva, esetleg trágár beszéd elbizonytalaníthatja az ellenfeleinket. Egy új kutatásból az derült ki, hogy ez az állítás akkor is érvényes, ha a játszó partnerünk nem ember, hanem egy robot.

A CMI legújabb tanulmánya azt mutatja, hogy azok az emberek, akik a Pepper néven ismert humanoid robotokkal játszottak, sokkal rosszabb teljesítményt nyújtottak, amikor a robot kritizálta-, és jobban, ha bátorította őket.

A trágár, ocsmány szavakkal dús beszélgetéseknek mára már története van a játék ellenfelek vizsgálatai során. A Carnegie Mellon University (CMU) kutatói most bebizonyították, hogy a csúnya szavak használata még zavaróbb lehet, ha azt egy robot szájából halljuk.

Fotó: cs.cmu.edu/

A negatív hangulatú szóhasználat a tanulmányban pedig rendkívül enyhe volt, olyan kijelentéseket alkalmaztak, mint például "azt kell mondanom, hogy szörnyű játékos vagy" vagy "Te a játék során teljesen megzavarodtál". Ennek ellenére az emberek, akik a robottal játszották az adott játékot - Pepper a kereskedelemben is kapható humanoid robot - sokkal rosszabb teljesítményt nyújtottak, amikor a robot ócsárolta őket, és jobban játszottak, ha dícsérő szavakat kaptak a robottól.

A vezető kutató, Aaron M. Roth szerint a tanulmány 40 résztvevője közül néhány technikailag kifinomult volt és teljes mértékben megértette, hogy a kellemetlenségeket a gép okozza.

Az egyik játék résztvevő pl. azt mondta: "Nem szerettem, amit a robot mondott, de így programozták, tehát nem hibáztathatom érte."-

A kutatók azonban úgy találták, hogy az emberi teljesítmény és összpontosítás mértéke összességében a technikai kifinomultságtól függetlenül csökkent.

Az Indiai Új-Delhiben, az IEEE Nemzetközi Robot és Humán Interaktív Kommunikáció Konferencián (RO-MAN) bemutatott legújabb tanulmány viszont totálisan eltér a tipikus ember-robot interakciós tanulmányoktól, amelyek általában arra összpontosítanak, hogy az emberek és a robotok hogyan tudnak a legjobban együtt dolgozni.

"Ez az ember-robot kölcsönhatás első olyan tanulmánya egy környezetben, ahol nem működnek együtt." - mondta Fei Fang társkutató, a Szoftverkutatási Intézet adjunktusa. "Arra számíthatunk, hogy az otthoni asszisztensek együttműködőek lesznek, de olyan helyzetekben, mint például az online vásárlás, vagy egy call-center, lehet, hogy nekik nem ugyanaz lesz a céljuk, mint nekünk."

Forrás: cs.cmu.edu
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk