Habár megoszlanak a vélemények a ChatGPT iskolai felhasználása körül, van olyan tanár, aki máris segítségül hívja a mesterséges intelligenciát az óráira

2023.02.16
Cikkünk tárgya ezúttal ismét a ChatGPT lesz, amely – mint tudjuk - az esszéktől kezdve a bonyolultabb kurzusokig bármit képes elkészíteni nekünk, akár másodpercek alatt.

A technológia pánikba ejtette a tanárokat, és úgy tűnik, hogy arra készteti az iskolai körzeteket, hogy blokkolják a hozzáférést a ChatGPT-hez. Fonnie Piercey (a Kentucky állambeli Lexingtonban található egyik általános iskola tanára) azonban egy másik megközelítést választott. Úgy döntött, hogy a chatGPT-t nem tiltja, hanem oktatási eszközként kezeli. Véleménye szerint a pedagógusoknak most az lenne a feladatuk, hogy felkészítsék a diákokat egy olyan világra, ahol a mindennapjaik részévé válik a mesterséges iuntelligencia.



Ez a jövő!” – vallja Piercey, aki úgy definiálja a ChatGPT-t, mint a legnagyszerűbb technológiát, amivel 17 éves pedagógus pályafutása során találkozott, de azt is elismeri hogy ez az eszköz a csalás lehetőségére is komoly okot ad.

A diákjaink rendelkezésére áll a számológép, a szövegszerkesztők helyesírás-ellenőrzője , a Google böngésző, a Wikipédia cikkei, a YouTube csatornák és még sorolhatnánk”. - folytatta Piercey.Még nem jöttem rá, hogy a mesterséges intelligencia használatának mi lenne a legpraktikusabb módja, de tudomásul kell vennünk, hogy már itt van közöttünk, akár tetszik ez a pedagógus kollégáimnak, akár nem.”

Piercey sok fejtörés után úgy döntött, hogy az osztályában egy élénk, interaktív írójátékban állítja szembe a tanulókat a géppel. Arra kérte a tanulókat, hogy iIsmerjék fel a chatbotot! Minden tanulónak össze kellett foglalnia egy szöveget a híres, Kentucky állambeli bokszbajnokról, Muhammad Aliról, majd ezeket a fogalmazásokat felolvasták a ChatGPT által generált szöveggel együtt, a tnulóknak pedig ki kellett találniuk, vajon melyik szöveget írhatta a chatbot?

Piercey azt mondta, hogy mint általános iskolai tanító, kevésbé aggódik a chatbottal való visszaélések miatt, annál jobban kell aggódniuk szerinte a középiskolai tanároknak. Az ő körzetében pl. központilag letiltották a diákoknak a ChatGPT használati lehetőségét, miközben lehetővé tették, hogy a pedagógusok számára ugyanakkor elérhető legyen ez a rendszer. Sok tanár szerte a világban azt mondja, hogy az iskoláknak időre van szükségük a chatbot elfogadásához, ugyanakkor elismerik azt is, hogy az egész tiltás hiábavaló, hiszen a mai korban felnövő, egyre inkább tech-zseni diákok ezeket a korlátozásokat simán kikerülik.



Hogy őszinte legyek, bár soha ne találták volna fel a ChatGPT-t, de ezen már nem tudunk változtatni, hiszen megtörtént.” – mondta Steve Darlow, a floridai Santa Rosa megyei iskolai körzet egyik vezetője, akinek a kezdeményezésére blokkolják az alkalmazást az iskolákban, mára már szerte az egész USA területén.

Steve úgy látja, hogy a mesterséges intelligencia alapú platformok megjelenése „egyidejűleg lett forradalmi és bomlasztó is” az oktatásban. Bomlasztó a diákok körében, ugyanakkor forradalmi a tanárok között, hiszen ahogy már ma is látszik, a tanárok arra kezdték el használni a ChatGPT-t, hogy „csodálatos óraterveket készítsenek egy helyettesítő tanárnak”, vagy segítségül hívják pl. a dolgozatok kiértékelésében. „Tudom, hogy magasztos beszéd, de ez egy forradalmi változás. Előnyhöz jutottunk, de nem csak mint pedagógus használhatjuk ki ezt az előnyt, hanem bárki élvezheti a ChatGPT előnyeit, akár még az üzleti életben is."



A ChatGPT a 2022. novemberi bevezetése óta gyorsan globális jelenséggé vált, és a rivális vállalatok, köztük a Google is, versenyre keltek, hogy mielőbb kiadják saját chatbotjaikat.

Az ezekkel a platformokkal kapcsolatos viták tanárok ezreit vonzották konferenciatermekbe. Ezek közül a legismertebb a New Orleans-i Future of Education Technology konferencia volt, amelyet 2023. januárban tartottak. Itt Heather Brantley texasi matematika tanár tartott egy emlékezetes előadást „Az írás varázsa mindenki számára a mesterséges intelligenciával” címmel.

Brantley elmondta, hogy őt is nagyon lenyűgözte a ChatGPT azon képessége, hogy kreatívabbá és a mindennapi életben alkalmazhatóbbá tudja tenni a hatodik osztályos matematika órákat.



A ChatGPT-t használom az összes lecke tökéletesítésére” – mondta egy interjúban. „A platform le van tiltva a diákok számára, de nyitva áll a tanárok számára. Vegyünk egy bármilyen leckét, és mondjuk a chatbot-nak, hogy: ’Adj erre egy valós példát’. Mi fog történni? Példákat fogunk kapni a mai világunkból – nem 20 évvel ezelőttről, amikor elődeink az általunk jelenleg használt tankönyveket megírták.

Egy a lejtőről szóló leckében a chatbot pl. azt javasolta a diákoknak, hogy építsenek rámpákat kartonból és egyéb, az osztályteremben megtalálható tárgyakból, majd mérjék meg a lejtő dőlését. A testek felületével kapcsolatos feladatban a chatbot megjegyezte, hogy a hatodikosok láthatják, hogyan érvényesül ez a koncepció a való életben, amikor ajándékokat csomagolnak vagy kartonpapírból dobozt ragasztanak össze”. mondta Brantley.

Brantley arra buzdítja a tanárokat, hogy képezzék ki az összes pedagógust a ChatGPT platform használatára, a diákok kreativitásának és problémamegoldó készségeinek serkentésére. „Lehetőségünk van arra, hogy megismertessük a diákjainkat a következő nagy dologgal, ami minden bizonnyal az egész életük része lesz. Ne blokkoljuk, és ne zárjuk ki ebből őket.

Piercey tanulói elmondták, hogy a chatbottal való munka újdonsága szórakoztatóvá tette számukra a tanulást.

A „Find the Bot” feladatban Piercey pl. megkérdezte az osztályát, hogy milyen készségeket segített nekik csiszolni ez a játék? A kezek felemelkedtek. „Hogyan kell helyesen összefoglalni és helyesen leírni a szavakat, továbbá hogy megtudtuk, hol kell használni a mondatokban helyesen a vesszőt.” – mondta az egyik diák. Élénk vita alakult ki az írói hang fejlesztésének fontosságáról, és arról, hogy a chatbot egyes mondataiban nem volt érzéketlenség, vagy hogy mennyire volt hangzatos.

A 11 éves Trevor James Medley úgy érezte, hogy a diákok által írt mondatok „kicsit több érzést keltettek, sokkal ízesebb volt a fogalmazás."

Ezután az osztály a drámaírás felé fordult, vagy ahogy a Piercey által kiosztott feladatlap nevezte: „Pl-ai Writing”. A tanulók csoportokra oszlottak, és felírták (ceruza és papír segítségével) egy három jelenetből álló rövid darab szereplőit, hogy egy cselekményben bontakozhassanak ki, amely egy megoldandó problémát is tartalmazott.



Piercey betáplálta a munkalapok részleteit a ChatGPT webhelyre, valamint utasításokat adott az ötödik osztályos tanteremben történő jelenetek beállítására és a meglepetés befejezésére. A chatbot sorról sorra teljesen megformált forgatókönyveket készített, amelyeket a tanulók utána megszerkesztettek, röviden begyakoroltak, majd végül előadtak.

Az egyik történet egy osztályban található számítógépről szólt, amely megszökött, és a diákok vadászatra indultak, hogy megtalálják. A darab készítői kuncogtak a chatbot által bevezetett váratlan cselekményfordulatokon, többek között pl. időutazásra küldte a diákokat.

Először is lenyűgözött” – mondta a 10 éves Olivia Laksi, az egyik főszereplő. Tetszett neki, ahogy a chatbot kreatív ötletekkel állt elő. De az is tetszett neki, ahogy Piercey arra buzdította őket, hogy vizsgálják felül azokat a kifejezéseket vagy színpadi utasításokat, amelyek nem tetszettek nekik. „Hasznos abban az értelemben, hogy kiindulópontot ad. Ez egy jó ötletgenerátor számunkra.

Olivia és osztálytársa, Katherine McCormick (szintén 10 éves) azt mondta, hogy látják a chatbotokkal való munka előnyeit és hátrányait. Segíthetnek a diákoknak eligazodni az írói blokkban, és segíthetnek azoknak, akiknek gondot okoz a gondolataik papíron történő megfogalmazása. Nincs határa a kreativitásnak, amelyet az órai munkához ez az új dolog hozzáadhat.

Úgy tűnik, az ötödik osztályosok még észre sem vették a ChatGPT körüli sajtó felhajtást vagy a chatbot létezése miatt kialakult vitákat (pl. a pedagógusok körében).



Kijelenthetjük, hogy a gyerekek számára, akik a világ első natív mesterséges intelligencia felhasználóiként fognak felnőni, a megközelítés egyszerű: használjuk a chatbotot javaslatokhoz, de hagyjuk, hogy a gyerekek saját maguk oldják meg a konkrét feladatot.

Nem szabad a teljes kontrollt kiengedni a kezünkből!” – mondta McCormick. "A gyerekek nem tanulnak meg semmit, ha pusztán csak beírják, amit akarnak, és a chatbot megadja nekik a választ."

Forrás: PBS.org
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk