Habár megoszlanak a vélemények a ChatGPT iskolai felhasználása körül, van olyan tanár, aki máris segítségül hívja a mesterséges intelligenciát az óráira
2023.02.16
Cikkünk tárgya ezúttal ismét a ChatGPT lesz, amely – mint tudjuk - az esszéktől kezdve a bonyolultabb kurzusokig bármit képes elkészíteni nekünk, akár másodpercek alatt.
A technológia
pánikba ejtette a tanárokat, és úgy tűnik, hogy arra készteti az iskolai körzeteket, hogy
blokkolják a hozzáférést a ChatGPT-hez.
Fonnie Piercey (a Kentucky állambeli Lexingtonban található egyik általános iskola tanára) azonban egy másik megközelítést választott. Úgy döntött, hogy
a chatGPT-t nem tiltja, hanem oktatási eszközként kezeli. Véleménye szerint a pedagógusoknak most az lenne a feladatuk, hogy felkészítsék a diákokat egy olyan világra, ahol a mindennapjaik részévé válik a mesterséges iuntelligencia.
„
Ez a jövő!” –
vallja Piercey, aki úgy definiálja a
ChatGPT-t, mint a legnagyszerűbb technológiát, amivel 17 éves pedagógus pályafutása során találkozott, de azt is elismeri hogy ez az eszköz
a csalás lehetőségére is komoly okot ad.
„
A diákjaink rendelkezésére áll a számológép, a szövegszerkesztők helyesírás-ellenőrzője , a Google böngésző, a Wikipédia cikkei, a YouTube csatornák és még sorolhatnánk”. -
folytatta Piercey. „
Még nem jöttem rá, hogy a mesterséges intelligencia használatának mi lenne a legpraktikusabb módja, de tudomásul kell vennünk, hogy már itt van közöttünk, akár tetszik ez a pedagógus kollégáimnak, akár nem.”
Piercey sok fejtörés után úgy döntött, hogy az osztályában egy élénk,
interaktív írójátékban állítja szembe a tanulókat a géppel. Arra kérte a tanulókat, hogy iIsmerjék fel a chatbotot! Minden tanulónak össze kellett foglalnia egy szöveget a híres, Kentucky állambeli bokszbajnokról, Muhammad Aliról, majd ezeket a fogalmazásokat felolvasták a ChatGPT által generált szöveggel együtt, a tnulóknak pedig
ki kellett találniuk, vajon melyik szöveget írhatta a chatbot?
Piercey azt mondta, hogy
mint általános iskolai tanító, kevésbé aggódik a chatbottal való visszaélések miatt, annál jobban kell aggódniuk szerinte a középiskolai tanároknak. Az ő körzetében pl. központilag letiltották a diákoknak a ChatGPT használati lehetőségét, miközben lehetővé tették, hogy a pedagógusok számára ugyanakkor elérhető legyen ez a rendszer.
Sok tanár szerte a világban azt mondja, hogy az iskoláknak időre van szükségük a chatbot elfogadásához, ugyanakkor elismerik azt is, hogy az egész tiltás hiábavaló, hiszen a mai korban felnövő, egyre inkább tech-zseni diákok ezeket a korlátozásokat simán kikerülik.
„
Hogy őszinte legyek, bár soha ne találták volna fel a ChatGPT-t, de ezen már nem tudunk változtatni, hiszen megtörtént.” –
mondta Steve Darlow, a floridai Santa Rosa megyei iskolai körzet egyik vezetője, akinek a kezdeményezésére blokkolják az alkalmazást az iskolákban, mára már szerte az egész USA területén.
Steve úgy látja, hogy
a mesterséges intelligencia alapú platformok megjelenése „egyidejűleg lett forradalmi és bomlasztó is” az oktatásban. Bomlasztó a diákok körében, ugyanakkor forradalmi a tanárok között, hiszen ahogy már ma is látszik, a tanárok arra kezdték el használni a ChatGPT-t, hogy „csodálatos óraterveket készítsenek egy helyettesítő tanárnak”, vagy segítségül hívják pl. a dolgozatok kiértékelésében. „
Tudom, hogy magasztos beszéd, de ez egy forradalmi változás. Előnyhöz jutottunk, de nem csak mint pedagógus használhatjuk ki ezt az előnyt, hanem bárki élvezheti a ChatGPT előnyeit, akár még az üzleti életben is."
A ChatGPT a 2022. novemberi bevezetése óta gyorsan globális jelenséggé vált, és a rivális vállalatok, köztük a Google is, versenyre keltek, hogy mielőbb kiadják saját chatbotjaikat.
Az ezekkel a platformokkal kapcsolatos viták tanárok ezreit vonzották konferenciatermekbe. Ezek közül a legismertebb a New Orleans-i Future of Education Technology konferencia volt, amelyet 2023. januárban tartottak. Itt Heather Brantley texasi matematika tanár tartott egy emlékezetes előadást „
Az írás varázsa mindenki számára a mesterséges intelligenciával” címmel.
Brantley elmondta, hogy őt is nagyon lenyűgözte a ChatGPT azon képessége, hogy
kreatívabbá és a mindennapi életben alkalmazhatóbbá tudja tenni a hatodik osztályos matematika órákat.
„
A ChatGPT-t használom az összes lecke tökéletesítésére” –
mondta egy interjúban. „
A platform le van tiltva a diákok számára, de nyitva áll a tanárok számára. Vegyünk egy bármilyen leckét, és mondjuk a chatbot-nak, hogy: ’Adj erre egy valós példát’. Mi fog történni? Példákat fogunk kapni a mai világunkból – nem 20 évvel ezelőttről, amikor elődeink az általunk jelenleg használt tankönyveket megírták.”
„
Egy a lejtőről szóló leckében a chatbot pl. azt javasolta a diákoknak, hogy építsenek rámpákat kartonból és egyéb, az osztályteremben megtalálható tárgyakból, majd mérjék meg a lejtő dőlését. A testek felületével kapcsolatos feladatban a chatbot megjegyezte, hogy a hatodikosok láthatják, hogyan érvényesül ez a koncepció a való életben, amikor ajándékokat csomagolnak vagy kartonpapírból dobozt ragasztanak össze”.
mondta Brantley.
Brantley arra buzdítja a tanárokat, hogy képezzék ki az összes pedagógust a ChatGPT platform használatára, a diákok kreativitásának és problémamegoldó készségeinek serkentésére. „
Lehetőségünk van arra, hogy megismertessük a diákjainkat a következő nagy dologgal, ami minden bizonnyal az egész életük része lesz. Ne blokkoljuk, és ne zárjuk ki ebből őket.”
Piercey tanulói elmondták, hogy
a chatbottal való munka újdonsága szórakoztatóvá tette számukra a tanulást.
A „Find the Bot” feladatban Piercey pl. megkérdezte az osztályát, hogy
milyen készségeket segített nekik csiszolni ez a játék? A kezek felemelkedtek. „
Hogyan kell helyesen összefoglalni és helyesen leírni a szavakat, továbbá hogy megtudtuk, hol kell használni a mondatokban helyesen a vesszőt.” –
mondta az egyik diák. Élénk vita alakult ki az írói hang fejlesztésének fontosságáról, és arról, hogy a chatbot egyes mondataiban nem volt érzéketlenség, vagy hogy mennyire volt hangzatos.
A 11 éves Trevor James Medley úgy érezte, hogy a diákok által írt mondatok „
kicsit több érzést keltettek, sokkal ízesebb volt a fogalmazás."
Ezután az osztály a drámaírás felé fordult, vagy ahogy a Piercey által kiosztott feladatlap nevezte: „
Pl-ai Writing”. A tanulók csoportokra oszlottak, és felírták (ceruza és papír segítségével) egy három jelenetből álló rövid darab szereplőit, hogy egy cselekményben bontakozhassanak ki, amely egy megoldandó problémát is tartalmazott.
Piercey
betáplálta a munkalapok részleteit a ChatGPT webhelyre, valamint utasításokat adott az ötödik osztályos tanteremben történő jelenetek beállítására és a meglepetés befejezésére.
A chatbot sorról sorra teljesen megformált forgatókönyveket készített, amelyeket a tanulók utána megszerkesztettek, röviden begyakoroltak, majd végül előadtak.
Az egyik történet egy osztályban található számítógépről szólt, amely megszökött, és a diákok vadászatra indultak, hogy megtalálják. A darab készítői kuncogtak a chatbot által bevezetett váratlan cselekményfordulatokon, többek között pl. időutazásra küldte a diákokat.
„
Először is lenyűgözött” –
mondta a 10 éves Olivia Laksi, az egyik főszereplő. Tetszett neki, ahogy a chatbot kreatív ötletekkel állt elő. De az is tetszett neki, ahogy Piercey arra buzdította őket, hogy vizsgálják felül azokat a kifejezéseket vagy színpadi utasításokat, amelyek nem tetszettek nekik. „
Hasznos abban az értelemben, hogy kiindulópontot ad. Ez egy jó ötletgenerátor számunkra.”
Olivia és osztálytársa, Katherine McCormick (szintén 10 éves) azt mondta, hogy
látják a chatbotokkal való munka előnyeit és hátrányait. Segíthetnek a diákoknak eligazodni az írói blokkban, és segíthetnek azoknak, akiknek gondot okoz a gondolataik papíron történő megfogalmazása.
Nincs határa a kreativitásnak, amelyet az órai munkához ez az új dolog hozzáadhat.
Úgy tűnik, az ötödik osztályosok
még észre sem vették a ChatGPT körüli sajtó felhajtást vagy a chatbot létezése miatt kialakult vitákat (pl. a pedagógusok körében).
Kijelenthetjük, hogy a gyerekek számára, akik a világ első natív mesterséges intelligencia felhasználóiként fognak felnőni, a megközelítés egyszerű: használjuk a chatbotot javaslatokhoz, de hagyjuk, hogy a gyerekek saját maguk oldják meg a konkrét feladatot.
„
Nem szabad a teljes kontrollt kiengedni a kezünkből!” –
mondta McCormick. "
A gyerekek nem tanulnak meg semmit, ha pusztán csak beírják, amit akarnak, és a chatbot megadja nekik a választ."
Forrás: PBS.org