Íme SPIDAR, a járó-repülő négylábú robot, amely 16 légcsavart használ a közlekedéshez és a repüléshez
2023.02.16
A multimodális helymeghatározási képességgel rendelkező robotok szinte mindig kompromisszumot jelentettek, mivel elképesztő mobilitási képességekkel rendelkeznek.
Egy többlábú robotra rászerelhetnénk ezzel párhuzamosan akár 20 db. légcsavart is, s így képes lenne már nem csak járni, hanem elrepülni is bárhova, de attól függően, milyen célra használjuk, vagy a lábak, vagy a légcsavarok többnyire csak kényelmetlen
extra tömeget jelentenének. Egyes robotok ezt a kompromisszumot sokkal elegánsabban oldják meg, mint mások.
A Tokiói Egyetemen most
kifejlesztés alatt áll egy SPIDAR névre keresztelt új négylábú robot. SPIDAR célja, hogy minimálisra csökkentse ezt a kompromisszumot azáltal, hogy a lábait és
a légcsavarokat kombináltan használja, és erre a kombinációra támaszkodik mind a gyaloglás, mind a repülés során.
A kutatók ezúttal az általánosságban a robotoknál (is) alkalmazott
ízelt-lábműködtetők helyett vektoros lábtokozókat alkalmaztak, amelyek képesek a lábak mozgatásár, az ízületek külön-külön mozgatására, miközben
az egész robot a légcsavarok segítségével a levegőbe emelkedik.
A
SPIDAR, amely talán minden idők egyik legrosszabb robot elnevezése, a „
SpherIcally vektorable and Distributed rotors assisted Air-ground amphibious quadruped Robot” rövidítése, amely magyarul valahogy így hangzik: „
Gömb alakúan vektorozható és megosztott légcsavarokkal támogatott levegő-föld alapú kétéltű négylábú robot”.
Egyáltalán nem nevezhető póknak, mivel nyolc helyett négy lába van, de kellően elég a lábak száma ahhoz, hogy bármilyen helyzetben gyorsan tudjon reagálni.
Általánosságban igaz minden repülő objektumra, hogy
ha elég tolóerőt fejtünk ki egy tárgyra, az a dolog levegőbe képes emelkedni és ott repkedni is tud. Ami igazán nehéz, az mindig a kontroll, a vezérlés,
az objektum irányítása. És ez még nehezebb, ha a szerkezet egyes részeinek szabadságfokát sokszorozzuk, amely részek így állandó korrekciót igényelnek.
Ez jellemző a SPIDAR esetében is, nagyon könnyű megállapíthatjuk, hogy ez most még valójában csak egy
igen kezdetleges prototípus. mivel úgy tűnik, hogy állandóan a kontrollvesztés határán van.
Hogy működik SPIDAR?
SPIDAR minden végtagjához gömb alakú vektoros kettős légcsavartestet csatlakoztattak. Ezek a szerkezetek egyrészt
képesek „gurulni” a végtag körül, valamint arra merőlegesen
képesek forogni is, így
a tolóerőt bármilyen irányba tudják biztosítani! Az ízületekbe kis szervókat építettek bele, amelyek működtetik őket, de ez elsősorban a rendszer dinamikájának egyszerűsítését szolgálja. A szervók ugyanis nem elég erősek ahhoz, hogy elbírják a robot összsúlyát, a mobilitása pedig elsősorban a tolóerő-rendszerétől függ.
Összességében a SPIDAR nyolc csatlakozó ponttal, 16 csuklóval és ugyanennyi légcsavarral is rendelkezik,
a tömege pedig 15 kilogramm, a nyolc beépített akkumulátorral együtt.
Képes akár egy feltöltéssel 9 percen keresztül a levegőben maradni, kizárólag a földön közlekedve az üzemidő elérheti a 18 percet is.
A SPIDAR-t kizárólag „lábas” vagy
„járó” robotnak nevezni nem korrekt, mivel a kutatók is rámutattak, hogy a végtagokat földi vagy légi mozgásra is fel lehet használni. Szükség lesz azonban még további fejlesztésre, kutatómunkára, hogy elég stabil legyen a platform, de
a kutatók azt mondták, hogy keményen dolgoznak rajta, és remélik hogy még az idén bemutathatják a V2 verziót.