Japán „alázatos és szeretetre méltó” kézbesítő robotokat vezet be
2023.02.09
„Elnézést, jövök!” – csipog egy négykerekű robot, amint kikerüli a gyalogosokat egy Tokió melletti utcán, egy olyan kísérlet részeként, amely a vállalkozások reményei szerint meg fogja oldani a munkaerőhiányt és a vidéki elszigeteltséget.
2023. áprilistól a felülvizsgált közlekedési törvények lehetővé teszik az önvezető kézbesítő robotok számára, hogy Japán utcáin közlekedjenek.
A támogatók abban reménykednek, hogy a gépek végül segíthetnek abban, hogy az elnéptelenedett vidéki területeken az idős emberek hozzáférjenek az árukhoz, ugyanakkor megoldják a kézbesítők hiányát egy olyan országban, ahol
krónikus munkaerőhiány van.
Hisashi Taniguchi, a tokiói székhelyű ZMP robotikai cég elnöke szerint le kell küzdenie a kihívásokat, beleértve a biztonsági aggályokat is. "
Még mindig újoncok a robotok az emberi társadalomban, így természetes, ha egy kis kényelmetlenségként látják őket." -
mondta Taniguchi az AFP-nek.
A robotok nem fognak teljesen egyedül működni, az emberek távolról figyelik és beavatkozhatnak. Taniguchi szerint
fontos, hogy a robotok "alázatosak és szeretetre méltóak legyenek", hogy bizalmat keltsenek.
A ZMP olyan behemótokkal társult, mint a Japan Post Holdings a kézbesítőrobotok tokiói próbáiban.
"DeliRo" nevű robotjuk elbűvölő megjelenésre törekszik, nagy, kifejező szemeivel, amelyek könnybe lábadhatnak a szomorúságtól, ha a gyalogosok pl. elállják az útját.
– „
Itt már minden gyermek ismeri a nevét!” –
mondta.
Japánban él a világ egyik legöregebb lakossága, polgárainak csaknem 30 százaléka 65 év feletti. Sokan elnéptelenedett vidéki területeken élnek, ahol nincs lehetőségük könnyen hozzáférni a mindennapi szükségletekhez.
A városokban tapasztalható munkaerőhiány és a teherautó-sofőrök túlóráit korlátozó törvények szintén
megnehezítik a vállalkozások számára, hogy lépést tartsanak a világjárvány okozta e-kereskedelmi és szállítási igényekkel.
"
A munkaerőhiány a közlekedésben kihívás lesz a jövőben is." -
mondta Dai Fujikawa mérnök a Panasonic elektronikai óriáscégtől, amely szállítórobotokat próbál ki Tokióban és a közeli Fujisawában.
"
Remélem, a robotjainkat arra használják majd, hogy átvegyék az irányítást ott, ahol szükség van rá, és segítsenek enyhíteni a munkaerőhiányon." -
mondta az AFP-nek.
Hasonló robotokat már használnak olyan országokban, mint az Egyesült Királyság és Kína, de Japánban az ütközésektől a lopásokig minden körülmény miatt aggódnak az érintett üzemeltetők.
Az előírások jelenleg maximum hat kilométer per órás sebességet írnak elő, ami azt jelenti, hogy "
ütközés esetén viszonylag kicsi az esély a súlyos sérülésekre" -
mondta Yutaka Uchimura, a Shibaura Institute of Technology (SIT) robotmérnök professzora.
„
De ha egy robot lemegy a járdáról és ütközik egy autóval az előre telepített helyadatok és a tényleges környezet közötti eltérés miatt, az rendkívül aggasztó lenne." -
mondta.
A Panasonic azt állítja, hogy „Hakobo” robotja önállóan képes megítélni, mikor kell fordulni, valamint észleli az akadályokat, például az építkezést és a közeledő kerékpárokat, és megáll.
„
A Fujisawa irányítóközpontjában egy ember egyszerre négy robotot figyel kamerákon keresztül, és automatikusan figyelmeztet, ha a robot elakadna.” -
mondta a Panasonic Fujikawa.
Az emberek beavatkoznak ilyen esetekben, valamint az olyan magas kockázatú területeken, mint például a csomópontok. A Hakobo úgy van programozva, hogy
valós idejű képeket készítsen és küldjön el a közlekedési lámpákról a kezelőknek, és várja az utasításokat.
Az eddigi tesztek még csak a gyógyszerek és élelmiszerek szállítására korlátozódtak Fujisawa lakosai számára, továbbá Tokióban harapnivalókat árusítottak ezek a robotok, olyan barátságos hangokkal, mint például: "
Már megint hideg van, ugye?”, vagy „
Mit szólnátok néhány forró italhoz?"
Fokozatos folyamat
"
Szerintem ez egy nagyszerű ötlet!" -
mondta egy járókelő, Naoko Kamimura, miután köhögés elleni cseppeket vásárolt egy tokiói utcában.
"
Lehet, hogy a bolti eladók megnyugtatóbbak, de a robotoktól sokkal lazábban vásárolhatunk. Még akkor is, ha nincs náluk semmi, amit érdemesnek találnánk tőlük megvásárolni, távozhatunk anélkül, hogy bűntudatunk lenne." -
mondta.
A hatóságok nem hiszik, hogy a japán utcák hamarosan hemzsegnének a robotoktól, tekintettel az emberi foglalkoztatás védelmére irányuló kormányzati nyomásra.
"
Nem számítunk azonnal drasztikus változásra, mert munkahelyek forognak kockán." -
mondta Hiroki Kanda, a technológiát népszerűsítő kereskedelmi minisztérium egyik tisztviselője az AFP-nek.
„
Szerintem a robotok elterjedése inkább egy fokozatos folyamat lesz. Az olyan szakértők, mint a SIT Uchimura, tisztában vannak a technológia korlátaival. Még az emberek által végzett legegyszerűbb feladatokat is nehéz lehet a robotoknak utánozni." -
mondta.
Uchimura úgy véli, hogy a legbiztonságosabb lenne,
ha először a gyéren lakott vidéki területeken telepítenék a robotokat. A cégek azonban azt mondják, hogy a városi kereslet valószínűleg kereskedelmi szempontból életképessé teszi a városi telepítést.
A ZMP elnöke, Taniguchi reméli, hogy végül mindenhol látni fogja a gépeket: "
Azt hiszem, boldoggá tenné az embereket, ha jobb kommunikációs technológiával ezek a kézbesítő robotok járőröznének a környéken, vagy ellenőriznék az idősek biztonságát." -
mondta Taniguchi.
Japánban imádják a robotokat.
Forrás: Tech Xplore Magazine