Japán „alázatos és szeretetre méltó” kézbesítő robotokat vezet be

2023.02.09
„Elnézést, jövök!” – csipog egy négykerekű robot, amint kikerüli a gyalogosokat egy Tokió melletti utcán, egy olyan kísérlet részeként, amely a vállalkozások reményei szerint meg fogja oldani a munkaerőhiányt és a vidéki elszigeteltséget.

2023. áprilistól a felülvizsgált közlekedési törvények lehetővé teszik az önvezető kézbesítő robotok számára, hogy Japán utcáin közlekedjenek.



A támogatók abban reménykednek, hogy a gépek végül segíthetnek abban, hogy az elnéptelenedett vidéki területeken az idős emberek hozzáférjenek az árukhoz, ugyanakkor megoldják a kézbesítők hiányát egy olyan országban, ahol krónikus munkaerőhiány van.

Hisashi Taniguchi, a tokiói székhelyű ZMP robotikai cég elnöke szerint le kell küzdenie a kihívásokat, beleértve a biztonsági aggályokat is. "Még mindig újoncok a robotok az emberi társadalomban, így természetes, ha egy kis kényelmetlenségként látják őket." - mondta Taniguchi az AFP-nek.

A robotok nem fognak teljesen egyedül működni, az emberek távolról figyelik és beavatkozhatnak. Taniguchi szerint fontos, hogy a robotok "alázatosak és szeretetre méltóak legyenek", hogy bizalmat keltsenek.

A ZMP olyan behemótokkal társult, mint a Japan Post Holdings a kézbesítőrobotok tokiói próbáiban. "DeliRo" nevű robotjuk elbűvölő megjelenésre törekszik, nagy, kifejező szemeivel, amelyek könnybe lábadhatnak a szomorúságtól, ha a gyalogosok pl. elállják az útját.

– „Itt már minden gyermek ismeri a nevét!” – mondta.



Japánban él a világ egyik legöregebb lakossága, polgárainak csaknem 30 százaléka 65 év feletti. Sokan elnéptelenedett vidéki területeken élnek, ahol nincs lehetőségük könnyen hozzáférni a mindennapi szükségletekhez.

A városokban tapasztalható munkaerőhiány és a teherautó-sofőrök túlóráit korlátozó törvények szintén megnehezítik a vállalkozások számára, hogy lépést tartsanak a világjárvány okozta e-kereskedelmi és szállítási igényekkel.

"A munkaerőhiány a közlekedésben kihívás lesz a jövőben is." - mondta Dai Fujikawa mérnök a Panasonic elektronikai óriáscégtől, amely szállítórobotokat próbál ki Tokióban és a közeli Fujisawában.

"Remélem, a robotjainkat arra használják majd, hogy átvegyék az irányítást ott, ahol szükség van rá, és segítsenek enyhíteni a munkaerőhiányon." - mondta az AFP-nek.

Hasonló robotokat már használnak olyan országokban, mint az Egyesült Királyság és Kína, de Japánban az ütközésektől a lopásokig minden körülmény miatt aggódnak az érintett üzemeltetők.



Az előírások jelenleg maximum hat kilométer per órás sebességet írnak elő, ami azt jelenti, hogy "ütközés esetén viszonylag kicsi az esély a súlyos sérülésekre" - mondta Yutaka Uchimura, a Shibaura Institute of Technology (SIT) robotmérnök professzora.

De ha egy robot lemegy a járdáról és ütközik egy autóval az előre telepített helyadatok és a tényleges környezet közötti eltérés miatt, az rendkívül aggasztó lenne." - mondta.

A Panasonic azt állítja, hogy „Hakobo” robotja önállóan képes megítélni, mikor kell fordulni, valamint észleli az akadályokat, például az építkezést és a közeledő kerékpárokat, és megáll.

A Fujisawa irányítóközpontjában egy ember egyszerre négy robotot figyel kamerákon keresztül, és automatikusan figyelmeztet, ha a robot elakadna.” - mondta a Panasonic Fujikawa.

Az emberek beavatkoznak ilyen esetekben, valamint az olyan magas kockázatú területeken, mint például a csomópontok. A Hakobo úgy van programozva, hogy valós idejű képeket készítsen és küldjön el a közlekedési lámpákról a kezelőknek, és várja az utasításokat.

Az eddigi tesztek még csak a gyógyszerek és élelmiszerek szállítására korlátozódtak Fujisawa lakosai számára, továbbá Tokióban harapnivalókat árusítottak ezek a robotok, olyan barátságos hangokkal, mint például: "Már megint hideg van, ugye?”, vagy „Mit szólnátok néhány forró italhoz?"



Fokozatos folyamat

"Szerintem ez egy nagyszerű ötlet!" - mondta egy járókelő, Naoko Kamimura, miután köhögés elleni cseppeket vásárolt egy tokiói utcában.

"Lehet, hogy a bolti eladók megnyugtatóbbak, de a robotoktól sokkal lazábban vásárolhatunk. Még akkor is, ha nincs náluk semmi, amit érdemesnek találnánk tőlük megvásárolni, távozhatunk anélkül, hogy bűntudatunk lenne." - mondta.

A hatóságok nem hiszik, hogy a japán utcák hamarosan hemzsegnének a robotoktól, tekintettel az emberi foglalkoztatás védelmére irányuló kormányzati nyomásra.

"Nem számítunk azonnal drasztikus változásra, mert munkahelyek forognak kockán." - mondta Hiroki Kanda, a technológiát népszerűsítő kereskedelmi minisztérium egyik tisztviselője az AFP-nek.

Szerintem a robotok elterjedése inkább egy fokozatos folyamat lesz. Az olyan szakértők, mint a SIT Uchimura, tisztában vannak a technológia korlátaival. Még az emberek által végzett legegyszerűbb feladatokat is nehéz lehet a robotoknak utánozni." - mondta.



Uchimura úgy véli, hogy a legbiztonságosabb lenne, ha először a gyéren lakott vidéki területeken telepítenék a robotokat. A cégek azonban azt mondják, hogy a városi kereslet valószínűleg kereskedelmi szempontból életképessé teszi a városi telepítést.

A ZMP elnöke, Taniguchi reméli, hogy végül mindenhol látni fogja a gépeket: "Azt hiszem, boldoggá tenné az embereket, ha jobb kommunikációs technológiával ezek a kézbesítő robotok járőröznének a környéken, vagy ellenőriznék az idősek biztonságát." - mondta Taniguchi.

Japánban imádják a robotokat.

Forrás: Tech Xplore Magazine
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk