Robotos zenék


Robotokról szóló zene

30-40 évvel ezelőtt a ROBOT inkább még csak téma volt a zenében, mint előadó. Az elektronikus zene egyik úttörője kétségtelenül a német Kraftwerk (magyarul: „erőmű”) nevű zenekar volt.

A hetvenes években a Kraftwerk teljesen áttért az elektronikus hangszerekkel való kísérletezgetésre, s ezzel az egész huszadik századi popzenére és kultúrára igen mély és máig érezhető hatást tettek.

A klasszikus zenei végzettséggel rendelkező tagok által megalkotott dalok közül kétségteleneül az egyik legismertebb a Die Roboter (The Robots) c. dal lett. Máig úgy ismerik a dalt és az alkotókat is, mint a technozene és a szinti-pop megalkotóit, igaz ők soha nem sorolták be magukat ezekbe a műfajokba.



Koncertjeiken feltűnőek voltak a robotszerű kosztümjeik, az ipari és technikai világot tükröző díszletek. Filozófiájuk minden esetben az embert mutatta gépként, s ezt a vizuális élményt ötvözték a „gép-zenével”, így ezzel az ember és a gép közös harmóniáját próbálták a közönség elé vinni.

Zenéjük mindig a minimalizmusra törekedett, benne rengeteg szintetikus, gépi hanggal (telefoncsörgés, EKG-gép hang, klasszikus „robot” hangok, stb.), mindezek mellett jellemzőek voltak a kezdetben monofonikus dallamok. Előszeretettel használták a beszédszintetizátorokat vagy ezeket utánozták a valódi emberi hang gépi torzításával, és így ezzel az ipari gépekkel kapcsolatos asszociációkat keltő hatásokat értek el.

Koncertjeikre is jellemző volt a zenéjüknek tökéletesen megfelelő gépszerű viselkedés. A technika folyamatos fejlődésével egyre modernebb vetítőrendszert használtak. Hosszú időn keresztül a koncertjeiken a színpadkép erőművi irányítóközpontra emlékeztetetett.

Később áttértek az arcmásukat viselő, életnagyságú mozgó robotbábukra. A koncerteken szokatlan módon függönyt használnak, a koncertjeik végén pedig rövid szólójáték után egyenként vonulnak le a színpadról.

Az egyik legnagyobb sikerük az 1978 tavaszán kiadott Die Mensch-Maschine (The Man Machine) c. album volt, ez talán a legjellemzőbb is magára az együttesre. Itt már nem az volt a koncepció, hogy zenészek zenélnek az embereknek, hanem az, hogy robotok adják a talpalávalót a közönségnek az egyre jobban mechanizálódó társadalomban, amelyben olyan alkatrészek a zenélő robotok, mint egy fogaskerék.

Az 1978-ban megjelent Man Machine lemezük óta védjegyükké vált a piros ing, fekete nadrág, fekete nyakkendő, mely azóta is szinte minden koncertjükön feltűnik.

KRAFTWERK - THE ROBOTS (1980) - Fotó: Ultimate Classic Rock

Magyarországon legutóbb 2018. februárban jártak, amikor a Papp László Budapest Sportarénában léptek fel. A 3-D világturné keretén belül bő 2 órás koncertet tartottak. A műsor alatt háromdimenziós vetítés volt, de feltűntek a piros inges, fekete nyakkendős mozgó robotok is.

Sajnos 2020. május 06-án kaptuk a szomorú hírt, hogy meghalt Florian Schneider, a Kraftwerk egyik alapítója. A hírt egyik zenésztársa erősítette meg. A 73 éves zenész hosszú betegség után hunyt el még április 30-án, azonban a hírt egy hétig nem hozták nyilvánosságra.

KRAFTWERK (2012) - Fotó: Elektricity-Club

Robotokkal szóló zene

Egészen hihetetlen dolgok történhetnek akkor, amikor a tudomány eszközeit felhasználjuk arra, hogy valódi, élvezhető zenét hozzunk létre.

Megkockáztatjuk azt a kijelentést, hogy az összes élő zenész közül egy sem érthet jobban a robotok és zene közötti kapcsolathoz, mint Nigel Stanford, aki azzal vált híressé, hogy a hangok kimatikai megjelenítéséhez tudományos elveket használ fel.

Nem is gondolnánk, hogy az olyan naturális hangokat, amelyeket a természetben a víz, a tűz vagy akár a fény képes előállítani, s amelyek igen bonyolult mintázatú hangok, ő egyszerű hanghullámok segítségével állítja elő.



De Stanford még ennél is továbbment. Egyik legújabb videójában azt láthatjuk (és hallhatjuk), hogy robotok szólaltatnak meg különféle hangszereket. Megdöbbentő, de igaz, hogy az emberi teljesítőképesség és kreativitás határait a technológia segítségével Stanford képes tovább szélesíteni, és ez az ami új értelmezést adott annak az egyedi világnak, amit a gépek és a zene kapcsolatával hozhatunk létre.



Az elmúlt három évben Stanford egy teljesen új projekten dolgozik, melyben KUKA robotok felhasználásával vizsgálja a robot technológia zenére gyakorolt kreativitását.

A videóban közreműködő robotok a legújabb albumában, amely az AUTOMATICA nevet kapta, a címadó dalt adják elő. Rendkívül meggyőző, amikor a klip végén a robotok megsemmisítik a hangszereket, s ezzel azt az ellentétet próbálják a nézők felé sugallni, hogy mekkora feszültséget okoz ma még annak a megértése egy átlagember számára, hogy ennyire összeegyeztethető a modern, digitális kor az évtizedes, de akár évszázados múlttal rendelkező analóg hangszerekkel.

Stanfored legutóbb a sajtó számára azt nyilatkozta, hogy a mesterséges intelligenciával, a robotokkal és az automatizálással kapcsolatos témák egyre jobban foglalkoztatják az embereket és az ’AUTOMATICA’ album ennek a közeledésnek kiván a zenei kifejezése lenni. Tulajdonképpen itt igazából az a kérdés, hogy mi az ember ’JÖVŐJE’, vagy egyáltalán a szerepe az elsöprő erővel támadó digitális korban?

Fotó: Nigel John Stanford

Az AUTOMATICA c. album megalkotása során Stanford számos segítőre talált, akik részt vettek az anyag megalkotásában. Köztük volt a KUKA Robotics több munkatársa is, továbbá Andy Flessas, akit sokan csak úgy ismernek: andyRobot. Flessas nem ismeretlen a szórakoztatóiparban, hiszen nagyon sok kreatív robot alkalmazás fejlesztése is az ő mevéhez fűződik, de dolgozott már együtt pl. Bon Jovi-val és Lady Gaga-val is. Flessas kifejlesztett egy Robot Animator plugin-t, egy olyan kiegészítőt, amellyel a robotprogramozás megtanulása nélkül is képesek lehetünk a robotok irányítására.

Fotó: Nigel John Stanford

A KUKA napjainkban a világ egyik legismertebb robottechnológiai beszállítója. A vállalat az elmúlt 30-40 évben elsősorban az ipari felhasználásra koncentrált, de most kijelentették, hogy nyitottak a más iparágokban felmerülő igények kielégítésére is. Így örömmel veszik, ha gépeik részt vehetnek kreatív, szórakoztató alkalmazások létrehozásában.

Hírek, amelyekben megtalálható a(z) Robotos Zene nevű címke

Az idei Eurovíziós Dalversenyt a mesterséges intelligencia segítségével nyerték meg

2020.05.13
Egy ausztrál csapat nyerte az idei, mesterséges intelligencián (MI) alapuló Eurovíziós Dalversenyt.


Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk